Iskolakezdés könnyedebben!

Főoldal/Érdekességek/Iskolakezdés könnyedebben!

Iskolakezdés könnyedebben!

 

Egy új életszakasz gyermek és felnőtt életében…

amikor kicsi és nagy felfokozott várakozása előzi meg az iskolakezdés időszakát. Vajon mi az amit a gyerek vár az iskolakezdéstől? Mit vár el a szülő, és mennyire hajlandó önmagát, mint felnőtt embert és gyermekét felkészíteni az iskolakezdés nehézségeire? Mire figyeljen, vigyázzon, mit tegyen és ne tegyen ahhoz, hogy az örömteli várakozás sikerélménnyel, ne kudarcokkal végződjön gyermeke számára. Ezekre a kérdésekre kívánunk gyakorlott családanya, tanítónő szemszögéből, az ő javaslataik figyelembevételével néhány szempontot összegezni. Több szakasza is van az iskolai periódusnak, melyből kiemelkedik az első és ötödik osztály iskolakezdése. Két külön írásunkban erre az időszakra fókuszálva kívánunk Önnek segítséget nyújtani.

Iskolakezdés

Iskolakezdés

A gyermek nem tudja még, mit jelent az iskolakezdés, csupán a felnőttek szavaiból, mondataiból fog apró mozaikokat összerakni, mint: „Várod már az iskolát? Meglátod mennyi új baráttal, játszótárssal fogsz majd találkozni, megismerkedni! Szót kell majd fogadni a tanító néninek és csendben végigülni az órákat. Játszva fogtok majd tanulni, de minden más lesz, mint az óvodában.”

Szülőként elsőként is azt érdemes felmérni, hogy mivel lesz más, több az iskolai elfoglaltság, mint az óvoda

A rendszeresség, az önállóság megkezdése és az időbeosztás tanulása mindenképpen ezek közé tartozik. Gyakorlott szülőként – sem mindig könnyű odafigyelni – az esti időbeni lefekvésre, a táskába való bepakolásra, annak átnézésére, vajon minden helyén van– e gyermeknek?. Legtöbbször az édesanya vállalja fel ezt a feladatot. Hogyan tudunk közösen ráhangolódni a feladatokra? Szánjunk rá néhány délutánt, akár azzal, hogy elővesszük, gyermekünkkel nézegetjük a régi iskolás fényképeinket, emlékezve arra, mikor mi kezdtük el a sulit, megosztva saját iskolás élményeinket. Felidézhetjük a – nekünk még kötelező – első iskolaköpeny viseletünket, mesélhetünk arról, hogy nekünk, még mennyiben más volt a suli, mint az ő idejükben.
Korábban még nem volt interaktív oktatás, mi még máshogy tanultuk az olvasást, írást, számolást, nekünk nem voltak „okos” eszközeink, és számítógépünk, virtuális eszközeink. Beszélgethetünk csemeténkkel arról, hogy az új élmények mellett, új iskolatársakkal találkoznak, s lesznek, akikkel jó barátságot kötnek, lesznek olyanok is akikkel nem fognak barátkozni. Felkészíthetjük a leendő elsősünket az udvarias bemutatkozásra, arra, hogy mit érdemes magukról és a családról elmondaniuk.

Kezdhetjük a közös élményt a füzetek, könyvek közös vásárlásával, majd annak becsomagolásával. Mindeközben szülőként mi is számba vehetjük leendő feladatainkat. Így elgondolkodhatunk azon, vajon hogyan kezdődhet a nap egészséges, tápláló reggelivel, milyen finom és gyümölcsökkel gazdag tízóraikat készítsünk csemeténknek. Számba vehetjük, a reggeli indulás apró mozzanatait, azt, hogyan visszük el gyerekünket és mikorra menjünk az iskolába elébe. Végiggondolhatjuk, hogy vajon igényeljük-e, mi szülők a gyerek egész napos elhelyezését, vagy meg tudjuk, meg akarjuk-e oldani, hogy ebéd után hazajöhessen. Hogyan kérdezzük elsős gyerekein

ket első élményeiről, s szoktatjuk rá magunkat, csemeténket arra, milyen fontos, hogy egy közös séta, vagy bevásárlás alkalmából időt szakítsunk az ő örömeinek, gondjainak, iskolai élményeinek meghallgatására. Szánunk- e időt szülőként arra, hogy megnézzük a házi feladatot, segítsük, vagy leellenőrizzük a gyerek önálló munkáját.

Mi volt ma az iskolában? – Semmi

school5

Iskolakezdés elsősként

A fenti beszélgetést elkerülése érdekében talán érdemes őszinte és érdeklődő kérdéseket intézni gyermekünkhöz.

A csemete is érzi, ha a szülő konkrétumot kérdez: „Mi volt az az új dolog, amit ma megismertél? Kivel beszélgettél az iskolában? Ki mellé ültél ma az iskola padban? Miért kaptál ma piros pontot, vagy dicséretet és melyik tantárgyból? – a gyermek is megszokja és igényli majd a napi szintű érdeklődést.

Érdemes szülőként azokkal a szülőtársakkal beszélgetni, akik már második, harmadik gyermeküket indítják el az iskolai létbe: vajon ők hogyan készítették fel gyerekeiket?

Ezzel az írással elsősorban a most iskolát kezdő, elsőszülött gyermeküket elindító szülőknek kívántunk segíteni.

Bízunk benne, hogy örömteli, és sikeres iskolakezdés is a felkészüléssel kezdődik.

2014-08-25|Címkék: |