Bár nálunk nem őshonos gyümölcs mégis sokan szeretik, de leggyakrabban aszalt formájában fogyasztjuk. Pedig érdemes a friss fügét is megkóstolni, hiszen íze összehasonlíthatatlan.

Az emberiség történetét szinte végigkíséri ez a gyümölcs, hiszen számos utalást találunk a Bibliában is róla: Ádám és Éva fügefalevélből készítettek maguknak ágyékkötőt a bűnbeesés után, de a füge első érett gyümölcsét a Szentírás a tiszta szerelemhez is hasonlítja.

A Kr.e. 2. században a görögök a füge gyümölcsét minden betegség általános gyógyítójának tekintették, sőt eleinte az olimpiákon sem babér, hanem fügefalevél koszorút és a füge gyümölcsét kapták éremként a győztesek.

A Római Birodalomban a legenda szerint Romolust és Remust fügefa alatt táplálta a farkas tejével.

Bár a fügét már igen régóta ismerjük és fogyasztjuk, gyógyító hatására mégis csak az utóbbi időben kezdtek el felfigyelni.

Miért fogyasszunk fügét?

Füge a szív- és érrendszer egészségéért:

1 . Kiváló forrása a káliumnak és egyéb ásványi anyagoknak, melyek segítik a vérnyomás normális szinten tartását. Rostokban, pektinben gazdag, melyek megakadályozzák a magas koleszterinszintet.
Az aszalt füge gazdag omega-3 és -6 zsírsavakban, így hozzájárul a koleszterinszint csökkentéséhez és ezzel együtt csökkenti a koszorúér megbetegedések kockázatát is.

Füge az egészséges emésztésért:

2. A füge gazdag élelmi rostokban, de kevés kalóriát tartalmaz. A magas rosttartalmú ételekre jellemzően a füge is csökkenti az éhségérzetet. Természetes hashajtóként is működik, így a bélrendszerben lerakódott felesleges anyagokat is segít eltávolítani.

3. Magas rosttartalma segítséget jelent székrekedés esetén, sőt az irritábilis bélszindróma tüneteit is enyhítheti. Prebiotikumokat is tartalmaz, melyek támogatják a bélben lévő jó baktériumokat, így javítják az emésztést.

4. A füge levelei gátolják a rákos sejtek növekedését. Antioxidáns tartalma révén megszünteti a szabadgyökök és más rákkeltő anyagok elszaporodását a szervezetben. Kifejezetten ajánlott a menopauza időszaka után a mellrák megelőzésében.

5. Napi 3 db füge elfogyasztásával csökken az időskori makula degeneráció kialakulásának esélye. Nagy mennyiségű antioxidánst, karotinoidokat, A-, C-, és E-vitamint tartalmaz, melyek hozzájárulnak a látás javításához.

6. A fügében található kálium segít szabályozni étkezések után a cukor felszívódását a szervezetben, így kiváló választás lehet cukorbetegség esetén.

7. A füge kiváló forrása a kalciumnak, amely elengedhetetlen a csontsűrűség megőrzéséhez. Továbbá a benne található kálium ellensúlyozza a magas sótartalmú diéták esetén fellépő kalciumveszteséget, megakadályozza a csontok állapotának gyors romlását.

Füge a bőr egészségéért és szépségéért:

8. A fügében található omega-3 zsírsavak segítik megőrizni a bőr hidratáltságát. Használja a fügét az ajkaira, a kirepedezések elkerülésére.

9. A sült füge segíti a bőrbetegségek, gyulladások, kelések tüneteinek enyhítését. Használja a fügét pórusösszehúzóként, és a bőr zsírtalanítására.

10. A magas víztartalmú füge segít kiüríteni a szervezetből a méreganyagokat, így megakadályozza a pattanások kialakulását. Készítsünk pakolást fügéből és joghurtból. Masszírozzuk a bőrbe, majd 15 perc után mossuk le langyos vízzel.

11. Keverjünk össze 2 evőkanál füge pépet, 2 teáskanál narancslevet és egy kevés porcukrot, adjunk hozzá néhány csepp olíva- , vagy mandulaolajat. Ezzel a keverékkel egy héten háromszor kenjük be a bőrünket, így megőrizve annak simaságát és rugalmasságát. A fügében található enzimek eltávolítják az elhalt hámsejteket, míg a cukor szemcsék enyhén radírozzák a bőrt.

12. A füge magas C-vitamin tartalma segíthet világosítani a bőr tónusát. Készítsünk maszkot fügéből, zabpehelylisztből és őrölt gyömbérből, adjunk hozzá néhány csepp bergamott olajat és keverjük sima pasztává. Használjuk ezt a maszkot háromszor egy héten, hogy világosítsa a bőr tónusát.

13. A füge héja számos aktív enzimet tartalmaz, így ezt is fel lehet használni bőrradírozáshoz.

Füge a szép és egészséges hajért:

14. A füge az egyik legnépszerűbb természetes hajápoló szer. Kivonatait számos hajbalzsam és pakolás alapanyagaként használják. Összetevői kondicionálják a hajat, megakadályozzák a hajszálak töredezését. Hidratálja a hajat anélkül, hogy elnehezítené azt.

15. A füge olaja hidratálja a fejbőrt, így hajunk fényes és dús lesz. Adjunk néhány csepp fügeolajat a hajpakolásunkhoz, majd egy óra múlva mossuk le hajunkról, mely ezután selymes és sima lesz.

16. A füge olyan hatóanyagokat (magnézium, A-, C-, E-vitamin) tartalmaz, melyek hozzájárulnak a haj egészségének megtartásához. Ezek a tápanyagok serkentik a fejbőr vérkeringését, így segítik a haj növekedését.

17. A fügében található nagy mennyiségű C-vitamin hozzájárul a kollagén képződéshez, mely a haj egyik legfontosabb építőeleme. Ezáltal segít megakadályozni a hajhullást és a hajszálak törését.

18. A füge rezet és ásványi anyagokat is tartalmaznak, melyek hozzájárulnak a korai őszülés megelőzéséhez.

19. A szárított füge kiváló forrása az ásványi anyagoknak, vitaminoknak és antioxidánsoknak.

Joghurtos-fügés sütemény

Hozzávalók 1 püspökkenyérformához:Joghurtos-fügés sütemény

1,5 csésze liszt | 2 teáskanál sütőpor | ½ teáskanál fahéj | csipet őrölt gyömbér | 2 L-es méretű tojás | ¾ csésze cukor | 50 g olvasztott vaj | ½ csésze sűrű natúr joghurt | 3 érett füge

Elkészítés:

Melegítsük elő a sütőt 180 fokra. Béleljük ki a formát sütőpapírral. A fügét mossuk meg, szárítsuk le és szeleteljük fel.

Szitáljuk egy tálba a lisztet, adjuk hozzá a sütőport, fahéjat és a gyömbért és alaposan keverjük össze.

Egy másik tálban keverjük habosra a tojásokat a cukorral. Öntsük hozzá a kihűlt vajat, a joghurtot és a reszelt citromhéjat és keverjük össze.

Öntsük össze a két keveréket és keverjük egyneművé.

Öntsük a tésztát a formába, és a tetejét rakjuk meg két sorban a szeletelt fügével.

Süssük 35-40 percig, vagy tűpróbáig.

Tálalás előtt szórjuk meg porcukorral.

Az eredeti recept és kép forrása: http://gzikipyry.pl