A búzacsíra magas vitamin és ásványi anyag tartalmú növény, emésztési folyamatok könnyítésében, daganatos, és a csontvédelemben játszhat nagy szerepet.

A búzaszem csíraállománya bővelkedik ásványi anyagokban, amely anyagok szerepet játszanak a szem fejlődésében, érésében.

Ezek az anyagok, vitaminok jelentős élettani és biokémiai funkciót töltenek be az emberi szervezetben. Kiemelendő a kálium, foszfor és E-vitamin tartalma, valamint jelentős a vas, cink, B1, B2, B6-vitamin, folsav, biotin, króm,Búzacsíra ásványi anyag tartalma:

Összetevők  100 g-ban
Energia  341          kcal
Kálium  837          mg
Kalcium   69           mg
Magnézium  250          mg
Cink     6          mg
Króm    18         microg
B1-vitamin 1350         microg
B2-vitamin   660         microg
B6-vitamin 1200         microg
E-vitamin 11,7          mg
Folsav  520          microg
Biotin   17          microg

Testünk nap, mint nap előállít, un. szabad gyököket, amelyek károsítva a koleszterin molekulát megváltoztatják az érfal rugalmasságát. Ez a merev artériafal lehet az első lépés a szív és érrendszeri betegségek kialakulásában. Egy amerikai vizsgálat, amelyet 31000 személyen végeztek bebizonyította, hogy a megnövelt búzacsíra fogyasztás csökkentheti a szabadgyök-képződést, ezáltal a szív-érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát is. A búzacsíraolajat a többszörösen telítetlen zsírsavak és E-vitamin nagy mennyisége miatt érelmeszesedés megelőzésére is használják. Külsőleg bőrvédő és ápoló kenőcsök alkotórészeként alkalmazzák, valamint készítenek belőle búzacsíraolaj-kapszulát is.

Búzacsíra jótékony hatása

Egy másik amerikai beszámolása alapján, azoknál a magas vérkoleszterin szinttel rendelkezőknél, akiknek napi 20 g búzacsírát adagoltak, három hónap elteltével 7%-ban csökkent a koleszterin szintjük. Ez a változás a búzacsíra magas E- vitamin tartalmának köszönhető.

Forrás:

  • Ingrid és Peter Schönfelder: Gyógynövényhatározó
  • Bálint János- Népi hagyományok gyűjtése nyomán